Fiat 600 – Italská klasika

Co si každý představí pod slovem Itálie? Nejlepší jídlo, neuvěřitelné památky, první skůtr, a nejlepší miniauta na světě, a jedním z nich je i Fiat 600...

Popis auta a zkušenosti

Šestistovka vznikla v době, kdy byla Itálie ještě stále zemí zpustošenou válkou, ačkoliv její nepřímí předchůdce Fiat 500 Topolino (neboli myška) měl motor ve předu a pohon zadních kol, bylo v roce 48 rozhodnuto že nový malí vůz bude mít motor ve předu s pohonem předních kol, na tu dobu u miniaut naprosto nevídaná koncepce, nicméně prototypy měli velký problém s teplem a dodávkou paliva, až došlo k tomu že při jízdních testech chytil od motoru testovaný kus ve kterém nejel nikdo jiný než samotný boss Gianni Agnelli, který byl tak naštvaný, a rozmrzelý, protože byl odzačátku proti koncepci vše vpředu že po incidentu s ohněm rozhodl o koncepci vše vzadu, která u Fiatu přetrvala až do 70.tých let kdy ji měl jako poslední Fiat 126 zvaný Bambino (nám též známý jako PolskiFiat 126P Maluch). První prototypy 600 měli vzduchem chlazený motor, ale do výroby, která začala v roce 1955 se nakonec dostala verze se 4válcovým motorem chlazeným vodu.
Výsledkem, který byl představen v roce 1955 na autosalonu v Ženevě bylo malé auto pro čtyřčlennou Italskou rodinu (myšleno 2 dospělí a 2 děti) se samonosnou karoserií, což byla v té době deviza podstatně větších aut, 600 se vlastně stala prvním miniautem se samonosnou karoserií na světě…
Z dnešního pohledu nemá 600 nikterak oslnivý výkon, a ani není pohodlná, ale je prostě nádherná, i na takhle malých autech jde vidět ten smysl pro detail, který se dnes bohužel z aut již vytratil. Spousta chromu a minimum plastů, jednoduchá kaplička tachometru a tři kontrolky, tři přepínače a spínačka, v jednoduchosti je krása… Řízení je pohoda, teda pokud je dobře namazané, díky tomu že ve předu mimo paliva a baterie nenese žádnou zátěž a navíc celé auto váží 690Kg se krásně ovládá. Poloměr otáčení někde kolem 9,5m naznačuje potřebnou obratnost městského auta. V zimě krásně topí a vyjede všude, v létě nevětrá a je vněm horko, ale proto že byl zkonstruován v zemi kde je v létě teplo tak ani ve vedrech se nepřehřívá a nevaří, vodní pumpa je spojena natvrdo s řemenicí klínovým řemenem, jinými slovy, jak rychle se točí motor tak tak rychle se točí vodní pumpa a vrtule chlazení. Motor měl jednu zvláštnost, která sice nebyla pro 600 jedinečná proto že ji měli i jiné vozy, třeba Renault CV4, a to absenci olejového filtru, místo něj je na motoru odstředivka, která veškeré nečistoty odstředí, a zůstanou usazeny na stěnách, jednoduché, levné a hlavně funkční řešení, které mělo u 600 jedinou nevýhodu, a tou je výměna motorového oleje každých 5 000Km. V pozdějších verzích, u modelu 600D který měl již zvětšený obsah si olejový filtr nicméně místo na motoru našel, ale to se psal už rok 1964…

Jaký to má smysl?

Šestistovka je výjimečné auto které dostane každého, obzvlášť svým vzhledem a čistotou karoserie, hromadou chromu, zvukem, a svou roztomilostí. Spoustu lidí stále ještě pamatuje doby kdy zde běžně tyhle auta jezdili, spousty z nich je měla jako svoje první auta, a často jsou i sentimentální J.
A i když žije 600 ve stínu svého menšího brášky Fiatu 500, je pro mě právě 600 vítězem, její zadek je totiž dokonalej, a nedá se na něj vynadívat J.

Klady

  • Zatím ještě pořizovací cena
  • Lehká údržba
  • Dostupnost ND, vše se dá koupit
  • Při jízdě městem budí docela pozornost, kterou si nejde neužít J

Zápory

Když je něco dokonalé tak to nemá zápory ne? J

Náklady na servis a provoz

Díky tomu že šestistovek bylo vyrobeno více než 2 500 000 kusů není problém sehnat v podstatě cokoliv nové, i když plechařina je docela drahá, ale cena mechanických součástek to vyrovná, pokud to nejsou zrovna díly na GO motoru tak jsou to stokorunové položky

Průměrná cena

Kusy na celkovou renovaci se pohybují někde okolo 10 000, ale na rovinu říkám že je lepší koupit auto alespoň za 30 – 40 000, a nebo rovnou auto udělané za 100 – 120 000.
Jsou i za 250 000, ale to je buď auto v originálním stavu s najetými 15 000, a nebo auto po profesionální GO…

Závěr

Ceny už začaly docela stoupat, takže bych asi dlouho neváhal, za pár let nebudou, a když jo, tak to už nebude za těch pár drobných co dnes…

Podobné články

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.