Mercedes w123 – piáno

Dnes se podíváme na další klasiku ze Stuttgartu, ikonu taxislužeb a nočního byznysu - Mercedes-Benz w123 piáno.

Popis auta a zkušenosti

Mercedes w123 je spíše známý jako „piano“. Jedna teorie říká, že to je podle tvaru víka kufru, který připomíná dekl od klavíru. Druhá pak, že název vychází z tvaru zadních světel, který připomínají klaviaturu. V každém případě Vám spousta lidí bude tvrdit, že se jedná o nejpovedenější Mercedes, a určitě nebude daleko od pravdy. Již předchozí verze, známá jako žralok (Mercedes w115), byla hodně povedená a dá se říct, že chlapci ze Stuttgartu se ze žraloka dost poučili a několik málo chyb perfektně odladili.

Výsledek je, že sednete do auta, které je prakticky nesmrtelné (samostatnou kapitolou jsou pak některé naftové motory, které jedou pořád a prakticky na cokoliv, co do nich uživatel nalije). Kromě toho, že Vás auto přežije (a to ještě v minulém životě dělalo patnáct let taxi v Německu a deset kdekoliv jinde), Vás (a Váš rozpočet) nadchne svou jednoduchostí a nenáročností. Pokud budete patřit k frakci běžných uživatelů (která se s klesajícím počtem aut celkem radikalizuje), každý den oceníte neskutečné pohodlí, které převyšuje i některá moderní auta (tzv. trestné lavice). Takže sedíte v legendárním křesle (které se ani nezaslouží název sedadlo), jednou rukou otáčíte perfektně naladěným řízením a terénní nerovnosti prakticky nevnímáte. S piánem Vám bude jednoduše patřit svět.

Auta se dělala v benzínové a naftové verzi, kde počet dochovaných naftových kusů značně převyšuje počet benzínů, které jsou považovány za sběratelskou raritu. Benzíny obecně nejsou moc ekonomicky výhodné, motor 280 je proslavený svou vysokou spotřebou, slabší motorizace 200 a 230 jsou na tom lépe, ale pořád se (oproti silnějším dieselům) nejedná o nějakou zásadní výhru. Ale dá se říct, že benzínové piáno se solidní výbavou bude mít také solidní cenu.

Jaký to má smysl?

Piáno je auto pro každého, kdo má rád veterány, ale zároveň má rád denní ježdění. S w123 není problém ráno sednout za volant a bez pocitu jakéhokoliv rozdílu oproti dnešním autům dojet v pohodě do práce, nebo třeba do Chorvatska. Místo klenotu, který budete akorát obskakovat v garáži, tak můžete mít perfektní nástroj na večerní kávy u benzínek nebo jen náhodné kroužení nočním městem. Spousta lidím navíc vnímá piáno velmi pozitivně jako vzpomínku na staré čásy nebo mládí. Prakticky kdykoliv, když se mihnu kolem míst, kde se vyskytují taxíky, mám vždy o zábavu vystaráno.

Klady

  • Relativní cenová dostupnost
  • Neuvěřitelně jednoduchý a příjemný servis
  • Přidávání výbav z jiných modelů není složite, spousta věcí do sebe pasuje systémem „plug and play“
  • Naftové motory jsou nesmrtelné
  • Auto je perfektní na cestování (na východě značná dostupnost náhradních dílů)
  • S pěkným autem si s Vámi bude pořád chtít někdo povídat

Zápory

  • U slabších naftových verzí (200 – 220d) to moc nejede
  • Rychle podléhá korozi
  • Pokud nemáte v pořádku motor, zimní starty se mohou stát každodenním dobrodružstvím
  • Vzhledem k extrémní pohodlnosti sedaček v tom občas řidiči usínají
  • Vyšší riziko krádeže

Náklady na servis a provoz

Nijak zásadní.

Průměrná cena

15 000 (totální vrak) – 45 000 (průměr se kterým se dá slušně jezdit) – 150 000 (top stav) v roce 2015.

Závěr

Piáno je prostě mercedesí klasika. Kromě kusů se zajímavou výbavou to sice nikdy nebude hlavní hvězda srazu, ale rozhodně je to hvězda klasických večerních vyjížděk.

Podobné články

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.